ادمین

نویسنده

  • 07 مهر 1403
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
کارگاه ها

کارگاه های آموزشی

برگزاری کارگاه های آموزشی

مجموعه ی ویستار بیو لب به منظور ارتقای سطح دانش عملی دانشجویان، فارغ التحصیلان و دیگر علاقه مندان در حوزه ی زیست شناسی سلولی، مولکولی، ژنتیک، بیوتکنولوژی و علوم حیوانی کارگاه های آموزشی برگزار میکند که این امر با گردهم آوردن اساتید مجرب و با تجربه ی برترین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور انجام میگردد.

همان طور که می دانید بررسی علم زیست شناسی در طی سالیان سال همواره حائز اهمیت بوده است. برای مطالعه ی زیست شناسی در گام اول به بررسی مطالب به صورت تئوری پرداخته میشود. آموزش تئوری به محققین و دانشجویان یک دیدگاه کلی و اجمالی میدهد تا پیش زمینه ای از عملکرد های در ابعاد مولکولی داشته باشند.

مطالب تئوری در واقع تجربیات دیگران، نظریات اثبات شده، بررسی های کامپیوتری و مطالعات دانشمندان پیشین است که ثبت شده اند و در اختیار محققین قرار گرفته است. متاسفانه در این نوع آموزش به تکنیک ها و جزیئات های آزمایشگاهی پرداخته نمیشود و صرفا به بررسی کتابی مسائل پرداخته میشود.

از آن جایی که اکثر فرآیند های زیستی اعم از سلولی و مولکولی در مقیاس بسیار کوچک صورت میگیرد، درک چگونگی انجام آن ها برای اکثر افراد دشوار است پس در نتیجه آموزش تئوری به تنهایی برای محققین این حوزه، کافی نیست و به محققین، پیش زمینه ی لازم برای کار عملی داده نمی شود؛ که در نتیجه این امر، منجر به پرورش افراد غیر متبحر میگردد. از طرف دیگر اکتفا کردن تنها به مطالب تئوری بدون تسلط در زمینه ی عملی باعث بروز مشکلاتی میشود؛ مشکلاتی اعم از عدم درک از ساز و کار های آزمایشگاهی، پروژه های تحقیقاتی با نتایج غیر قابل اطمینان و دانشجویانی که در انجام پایان نامه های دانشجویی خود با مشکلات فراوانی مواجه می شوند.

در نتیجه برای مرتفع نمودن این مشکل و دیگر مشکلات این حوزه، باید یک ساز و کار استانداردی وجود داشته باشد تا افراد با یافتن بستر مناسب، رشد کنند. لذا مجموعه ویستار بایو لب با دسته بندی کارآموزی های خود در سطوح مختلف توانسته تاکنون کمک به سزایی به حل این مشکل کند.

برای انجام اکثر پروژه های زیستی در ابعاد وسیع، عموما یک تیم تشکیل میشود. برای بهتر نتیجه گرفتن بهتر است که افراد این تیم هر کدام در حوزه ای خاص متخصص بوده تا بهترین جواب حاصل شود.

می توان گفت داشتن یک یا دو مهارت تخصصی در تک تک افراد پژوهشگر یک تیم لازم است. اما از طرفی برای کسب نتیجه مطلوب، همه افراد آن تیم باید نسبت به حوزه های هم دیگر  از اطلاعات نسبی برخوردار باشند.

به صورت کوتاه به چند مورد از فواید کارگاه های آموزشی اشاره می کنیم :

  1. کارگاه های آموزشی باعث تقویت حس همکاری میان اعضای گروه های کوچک و سپس گروه های بزرگ تر می شود.
  2. در کارگاه های آموزشی گفت و گو و بحث در گروه های کوچک ایده های زیادی تولید می کند و می تواند حرکتی خلاقانه باشد.
  3. دیدن مشکلات از دیدگاه دیگران در کارگاه های آموزشی یعنی ارزیابی مجدد نظرات و باورهایتان
  4. یادگیری به این شکل از یکدیگر تأثیری زیادی روی درک و تقویت حافظه تان خواهد داشت و با یادگیری به شیوه مطالعه ی فردی کاملاً متفاوت است.
  5. شرکت کنندگان در کارگاههای آموزشی پس از رسیدن به  نتیجه در زمان کوتاه احساس موفقیت خواهند کرد.
  6. کارگاه های آموزشی به شما اجاز می دهند مهارت های مختلف را با هم بیاموزید. مهارت هایی مثـل توانایی گوش دادن، اعتماد به نفس در بیان نظراتتان، باز بودن دید در مقابل نظرات دیگران، درک اینکه بیش از یک شیوه برای انجام کاری وجـود دارد، کار کردن در زمان های محدود و ایجاد حس  همکاری در چنین کارگاه هایی تقویت خواهد شد.

 

و در نهایت اشاره به این نکته ضروری است که دوره های کارگاهی، کارآموزی، مهارت آموزی و مهارت ورزی، اگرچه در لغت و تعریف با هم کمی متفاوت بوده اما همگی در نهایت به یک دوره اطلاق می شوند که طی آن فرد آموزش های ویژه‌ای حول محور یک موضوع مشخص می بیند. در اهمیت کارآموزی می توان گفت که فرد در آن دوره تجاربی را توسط مدرسین مجرب دریافت می کند و تکنیک هایی را می آموزد که اگر به تنهایی به یادگیری آن ها می پرداخت زمانی چندین برابر آن باید صرف می کرد. مجموعه ویستار بایولب با امکانات به روز و تجهیزات مناسب، دوره هایی را تعریف کرده تا دانشجویان و پژوهشگران رشته های مرتبط و غیر مرتبط با شرکت در آن ها، خلاء تکنیکی خود را پر کنند.

لیست کارگاه هایی که مجموعه ویستار بیو لب برگزار میکند:

  • کارگاه کشت سلول
  • کارگاه آزمون MTT
  • کارگاه Troubleshooting
  • کارگاه PCR
  • کارگاه  RealTime PCR
  • کارگاه استخراج RNA و سنتز cDNA
  • کارگاه طراحی پرایمر
  • کارگاه کلونینگ ژن
  • کارگاه اصول کار با حیوان
  • کارگاه آموزش برنامه های بیوانفورماتیک

 

 


محصولات مرتبط با این مقاله

0